Cara Rawat Buasir Ketika Hamil dan Selepas Bersalin yang Sangat Berkesan!


Buasir ketika hamil dan berpantang adalah perkara biasa yang berlaku kepada 1 org daripada 10 wanita yang mengandung dan bersalin. Namun, ia begitu jarang sekali dibincangkan secara umum. Malu barangkali. 

Saya sendiri berpengalaman menghadapi masalah buasir ketika mengandung trimester ketiga dan berlarutan sehingga lepas bersalin semasa anak pertama dulu. Tekanan perasaan yang sukar untuk digambarkan kerana risau :

"Kalaulah buasir ini tidak baik semula lepas bersalin macam mana?"... 

"Malunya kalau kena operate buang buasir ni kalau tak baik-baik semula..."...

Masa tu, naik stress bila saya cuba recall semula perasaan risau, takut, dan stress masa tu. Perut rasa mengeras sebab tak dapat buang air dengan baik. Takut nak ke tandas setiap kali terasa nak membuang. 

Anak pula menangis. Dalam keadaan kita tengah stress buasir dan sembelit tu, memang tidak keruan. Nak susukan anak pun dalam keadaan risau. Tak tenangMula lah susu malu-malu nak keluar dipengaruhi emosi kita yang tidak tenang. Banyak kesannya. Dalam hati kuat berdoa supaya tidak kena penyakit Meroyan pula. Baca: | Bahaya Kesan Meroyan Lepas Bersalin

Saya faham perasaan tu.
stressnyaaa....
1) Boleh ke baik semula?

Tentu sekali puan-puan tertanya-tanya bagaimana caranya untuk merawat buasir ketika sedang mengandung dan selepas bersalin? kan? 

Melalui pembacaan saya dan nasihat doktor, dikatakan ramai wanita yang sembuh daripada buasir sebaik sahaja selepas melahirkan bayi

Tetapi... 

Masih ada juga kemungkinan ianya akan berlarutan

Jom saya nak jemput kita semua kupas mengenai apa itu buasir, macam mana boleh terjadi kepada wanita hamil dan bagaimana cadangan untuk mengatasinya? Mesti anda ingin tahu apa cara rawat buasir ketika mengandung dan berpantang yang sangat berkesan. Saya akan kongsikan nanti. 

2) Apa itu buasir?
Buasir (piles) ialah sejenis urat simpul (vena varikos) yang berlaku di bahagian dubur, dan ia boleh menyebabkan kesakitan. Terdapat beberapa salur darah lembut di dalam salur dubur. Salur dubur ialah tiub pendek yang menghubungkan rektum dengan dubur (anus). Ia membantu anda mengeluarkan najis dengan cara merembeskan mukus semasa anda membuang air besar. 

Salur darah di dalam salur dubur ini boleh membengkak dan terkeluar semasa atau selepas anda membuang air besar. Anda mungkin boleh merasanya sebagai benjolan kecil dan lembut di dalam atau di sekeliling dubur anda. 

Simptom-simptom lain yang boleh dikesan adalah:

-  Darah merah terang selepas anda membuang air.
-  Gatal di sekeliling dubur.
- Atau rasa seperti ada sesuatu yang terkeluar di dubur.

3) Mengapakah wanita hamil mengalami buasir?

Semasa anda hamil, jumlah darah dalam badan anda bertambah. Pada masa yang sama, tahap hormon progesteron yang tinggi mengendurkan dinding salur-salur darah

Salur-salur darah di bawah uterus (rahim) anda pula lebih berkemungkinan untuk membengkak dan meregang akibat tekanan yang diterima daripada berat 
bayi anda yang sedang membesar


Inilah sebabnya mengapa anda lebih berkemungkinan mengalami buasir dan urat simpul apabila anda hamil. Sembelit, satu lagi masalah berkaitan kehamilan, juga boleh menyebabkan buasir.

Anda juga mungkin mendapat buasir apabila selepas bersalin, iaitu semasa anda meneran untuk mengeluarkan bayi. 

Dianggarkan seorang dalam lima orang ibu mendapat buasir sehari selepas melahirkan. Ramai ni...

Buasir adalah perkara biasa semasa hamil. Tapi ianya tidak selesa dan amat menyakitkan. 


Jika anda pernah mengalaminya sebelum hamil, anda mungkin akan mengalaminya lagi. Ramai juga wanita yang mendapat buasir untuk kali pertama semasa mereka hamil. 

Dianggarkan kira-kira 1 daripada 10 wanita mendapat buasir dalam trimester ketiga

4) Bagaimanakah saya boleh merawat buasir?

  • Mandi air panas untuk mengurangkan kegatalan dan sakit. Elakkan dari menggaru tempat yang gatal kerana ini hanya akan membuatkannya lebih teruk.
  • Gunakan tekanan sejuk seperti pek ais untuk melegakan kesakitan di sekitar dubur dan mengurangkan bengkak. 
  • Bersihkan tempat yang terjejas dengan lembut dan menyeluruh selepas anda membuang air besar. Selepas mencuci, lap dengan tuala lembut atau tisu tandas yang lembut untuk mengeringkannya. 
  • Gunakan tisu tandas putih yang tidak mempunyai bau. 
  • Cuba tolak masuk buasir yang terkeluar itu secara perlahan-lahan menggunakan jari yang bersih apabila anda mandi.
Anda juga boleh minta doktor anda mempriskripsikan ubat sapu yang lembut atau ubat jenis supositori (yang perlu dimasukkan ke dalam dubur) untuk melegakan kesakitan. 

Terdapat banyak produk di pasaran untuk merawat buasir, tetapi periksa dahulu jika ianya selamat diguna semasa hamil.

5) Cubalah Rawat dengan Shaklee

Sekiranya priskripsi ubat yang diberikan oleh doktor tidak berkesan atau anda sendiri segan dan malu untuk berjumpa dengan doktor, saya akan sarankan anda cuba amalkan beberapa jenis supplemen daripada Shaklee.

Set Buasir Shaklee ni ternyata sangat berkesan untuk merawat dan mengecutkan buasir. 

Nak dengar pengalaman pengguna set pantang dan sembelit Shaklee?? Jom saksikan video Puan Khadeejah ni. Memang terbaik, memang berkesan. :)


Amalan Pantang Selepas Bersalin Elak Mimpi Ngeri Sakit Sembelit from iReach HD on Vimeo.

Saya sendiri mengamalkannya dan ternyata
buasir baik semula selepas 2 minggu saya bersalin. Set Buasir Shaklee yang saya maksudkan adalah seperti berikut:

1) Omega Guard
Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan  Asid Eikosapentanoik (EPA) merupakan asid lemak 3 yang ditemui dalam ikan laut dalam. DHA dan EPA dipercayai mampu mengurangkan keradangan dan menyembuhkan bengkak.
2) Zinc Complex 

Zink merupakan mineral yang perlu ada dalam setiap sel tubuh kita.  Ia merangsang tindakan bagi 100 enzim iaitu bahan-bahan yang menggalakkan reaksi-reaksi biokimia dalam tubuh kita. Dalam kes buasir ini, zinc complex akan berfungsi untuk merawat luka akibat buasir itu tadi
3) Ostematrix

OsteMatrix adalah lebih daripada sekadar kalsium. Ostematrix membekalkan nutrien-nutrien harian termasuk kalsium yang dapat membantu dalam pembentukan dan penjagaan tulang dan gigi.  Ia juga mengandungi magnesium, vitamin D dan mineral zink, tembaga dan manganese untuk membantu dalam memelihara kesihatan yang baik.
Untuk kes merawat buasir, ostematrix akan berfungsi untuk membantu melawaskan penghadaman dan dapat elakkan daripada berlakunya sembelit. Masalah sembelit ketika mana kita sedang mengalami buasir memang tersangat menakutkan sebenarnya. Ngeri dan trauma ketika hendak membuang. 

Jom saya kongsikan testimonial saya sendiri menggunakan Set Buasir Shaklee ketika berpantang.





Jangan segan-segan untuk hubungi saya dan saya akan cuba sedaya upaya untuk memberikan nasihat dan pandangan memgenai produk ini dan cara pengambilan yang betul. Kerana saya sendiri telah melaluinya dan merasai kesannya sendiri. 



Istimewa buat yang berada di Kuala Lumpur, penghantaran secara COD, PERCUMA untuk anda! 

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease

Post a Comment

Followers

Mereka Bergaduh Kerana Shukree!